Kuvaus
Solas Rubex Lexor L3 teräspotkuri 15″x21″ Suzuki DT150 – 225 hv ja DF 150 – 300 (4 -tahti) perämoottorille. Napa 15 rihlaa 4-3/4″ Gearcase Thru Hub Exhaust. Sopii myös 200 ja 225 hv (4-tahti) vm. 2004-2005 Evinrude/ Johnson perämoottoreille.
Solas Rubex Lexor L3 mallin potkurissa on RBX-104 irtonapa Suzuki ja Evinrude/ Johnson perämoottoreille. Napa toimitetaan potkurin mukana.
Rubex Lexor L3 potkuri on tarkoitettu suuremmille veneille, potkurissa on suuri halkaisja ja isompi lapapinta-ala. Potkurilla on hyvä suorituskyky korkeilla ja keskialueen nopeuksilla. Potkuri tarjoaa erinomaisen hyötysuhteen ja polttoainetaloudellisuuden offshore veneisiin.
Alumiini vai teräspotkuri?
Useimmat veneet toimitetaan vakiona alumiinipotkurilla. Jos kaipaat parempaa suorituskykyä kuten huippunopeutta ja kiihtyvyyttä kannattaa harkita teräspotkurin hankintaa.
Hyvä huomioida potkuria valittaessa
Tarkista nykyisen potkurisi koko. Potkurin koko on merkitty potkurin navan sivuun tai potkurin navan päähän. Esim. 13 x 15, ensimäinen luku on potkurin halkaisija ja jälkimäinen on potkurin nousu tuumissa.
Muutos potkurin nousussa voi lisätä tai vähentää moottorin kierroslukua. Kahden tuuman (2”) nousun lisäys tai vähennys vaikuttaa tavallisesti moottorin kierroslukuun noin +- 300-400 kierrosta. Tarkista moottorin valmistajan suosittelema perämoottorisi kierroslukualue!
Moottorin hankinnan yhteydessä moottorin mukana toimitetaan usein tietyn kokoinen potkuri. Kooltaan tämä potkuri on arvioitu sopivan mahdollisimman moneen moottori vene yhdistelmään. Tämä ns. vakiopotkuri ei kaikissa tapauksissa välttämättä ole paras vaihtoehto. Kahdessa täysin samanlaisessa veneessä, varustettuna saman tehoisilla moottoreilla, voivat potkurit olla eri kokoiset, mikäli veneitä ajetaan esimerkiksi eri kuormalla.