Kuvaus
13-1/4×17 teräspotkuri Yamaha 75-130 hv Yamaha perämoottori
Malli Solas Rubex NS3, napa 15 rihlaa/ 4-1/4″ Gearcase. Potkuri sopii Yamahan K sarjan potkurin tilalle.
Sopi mm. Yamaha perämoottorit F75B, F90B, F100B, F115 4-tahti jne.
Solas Rubex NS3 potkurissa on RBX-203 irtonapa, joka toimitetaan potkurin mukana.
Solas Rubex NS3 ruostumattomasta teräksestä valmistettu all-around joka potkuri tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja kiihtyvyyden. Rubex vaihdettava napa auttaa eliminoimaan tehokkaasti värinää.
Alumiini vai teräspotkuri?
Useimmat perämoottorit toimitetaan vakiona alumiinipotkurilla. Jos kaipaat parempaa suorituskykyä kuten huippunopeutta ja kiihtyvyyttä kannattaa harkita teräspotkurin hankintaa.
Hyvä tietää potkuria valittaessa
Tarkista perämoottorisi malli ja navan rihloitus sekä potkurisi koko. Potkurin koko on merkitty potkurin napaan sivulle tai navan päähän. Esim. 13×15, ensimmäinen luku on potkurin halkaisija ja jälkimäinen on potkurin nousu tuumissa.
Moottorin hankinnan yhteydessä moottorin mukana toimitetaan usein potkuri, joka on suunniteltu mahdollisemman laajalle käyttöalueelle ja kooltaan tämä potkuri on arvioitu sopivan mahdollisimman moneen veneen ja moottorin yhdistelmään. Tämä potkuri ei kaikissa tapauksissa välttämättä ole paras vaihtoehto. Kahdessa täysin samanlaisessa veneessä, varustettuna saman tehoisilla moottoreilla, voivat potkurit olla eri kokoiset, mikäli veneitä ajetaan eri kuormalla tai jos toista venettä käytetään esimerkiksi vesihiihtoon.
Muutos potkurin nousussa voi lisätä tai vähentää moottorin kierroslukua. Kahden tuuman (2”) nousun lisäys tai vähennys vaikuttaa tavallisesti moottorin kierroslukuun noin +- 300-400 kierrosta. Tarkista myös moottorin valmistajan suosittelema perämoottorisi kierroslukualue!
Yleisesti on valittava potkuri suuremmalla nousulla, kun kuorma on pieni ja pieninousuisempi potkuri, kun kuorma on suuri. Jos veneen kuorma vaihtelee paljon, valitse potkuri, jota käytettäessä moottori saavuttaa oikean käyntinopeuden maksimikuormalla. Muista kuitenkin, että kaasua pitää ehkä vähentää veneen ollessa kuormattu kevyemmin, jotta moottorinkäyntinopeus pysyisi kyseisen moottorin suositellulla käyntinopeusalueella.